Ett intensivt dygt!

Det senaste dygnet har jag och Asgeir utnyttjat till fullo. Vi flög tordag eftermiddag till Lissabon och har spenderat nästan exakt ett dygn här innan vi nu återigen sitter på flygplatsen för att ta oss först till Cassablance med flyg och sedan vidare med tåg till Marrakesh.
Med gott humör och ett handbage packat med det nödvändigaste för ett dygn tog vi oss in till Lissabon och checkade in på vårat hotell som vi bokat i förväg. Vi blev båda imponerade över service, standard och inte minst design på hotellet som heter Lx Boutique Hotel och låg precis vid vattnet mitt i centrum.

Till middag lyckades vi hitta en liten mysig och väldigt populär restuarang som serverade typisk portugisisk mat. De hade trängt in så många små bord de bara kunde i den lilla restaurangen och det var mycket imponerande att se hur de två servitörerna, som båda såg ut att vara tagna ut en gammal tecknad film, lyckades ta sig runt mellan människor och bord med fullastade tallrikar och flaskor med vin.

Efter en natts god sömn i unberbara sängar vaknade vi till blå himmel och strålande sol. Dagen har sedan bestått av utforskning av denna underbara stad till fots. Vi vandrade upp och ned för de brantaste backarna och kors och tvärs längs små smala gränder tills vi var helt vilse. Som tur var hade vi kvar kartan som den omtänksamma unga lärlingen i receptionen till hotellet gett oss kvällen innan. När vi var som mest vilse kurrade magen och vi gick in på en lokal kvarters restaurang där vi fick allas uppmärksamhet på oss då vi troligtvis var det mest spännande som hänt sedan åtminstonde julafton. Ingen kunde ett ord engelska och det fanns ingen meny, men vi lyckades beställa genom att pecka på vad de andra gästerna åt. Och varje svensk vet väl hur man beställler två öl på åtminstonde spanska, så vi slapp sitta törstiga. Vi blev väl omhändertagna av det gamla paret som drev restaurangen och efter mer teckenspråk och några enstaka ord portugisiska kom vi ut mätta och belåtna med ny energi för att fortsätta våra strapatser längs Lissabons gator.

Innan vi satte oss på en tunnelbana tillbaka till flygplatsen hittade vi ett litet café på ett torg med mosaikklädda hus runt omkring. I solen, som vi inte sett på veckor i det gråa vintriga Stockholm, satt vi och avnjöt en kaffe och vilade våra trötta ben.

Nu mot nya äventyr i Marocko!